A keresőmarketing az alábbi tevékenységből áll:
- Keresőoptimalizálás
- Fizetett hirdetések a keresőkön
- Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon
- Fizetett helyezések vagy regisztrációk
Keresőoptimalizálás
Minden olyan tevékenység ide tartozik, melyet azért végzünk, hogy weboldalunk a keresők organikus, ingyenes találati listáján minél előkelőbb helyen szerepeljen. Ez a látogatószerzési módszerrel lehet elérni a legértékesebb látogatókat, s talán a legnagyobb számban, ugyanakkor viszonylag alacsony költség mellett kivitelezhető.
Az elérhető látogatók száma és értékessége nagyon magas, mert rengetegen használják az internetes kereséseket, és az innen érkező emberek arra kíváncsiak, amivel a honlapunk foglalkozik. Kezdetben ugyan rá kell szánni az időt, és talán némi pénzt, ha szakember segítségét kérjük, később viszont sokkal kevesebbet kell vele foglalkozni, illetve pénzt költeni rá, a látogatók mégis folyamatosan érkeznek. A keresőoptimalizálás talán a legjobban megtérülő látogatószerző módszer.
Fizetett hirdetések a keresőkön
A legtöbb kereső fizetett hirdetések révén (is) szert tesz bevételre. Itt mi is hirdethetjük saját weboldalunkat, és pénz ellenében ugyan, de látogatókhoz jutunk. Az ilyen hirdetések esetén a kattintások után kell fizetni, tehát gyakorlatilag látogatót vásárolunk a keresőtől, nem pedig hirdetés megjelenést, ami sokkal gazdaságosabb.
Az ilyen hirdetések előnye, hogy olyan látogatókat szerezhetünk, akiket érdekel az a téma, amivel a mi honlapunk foglalkozik. Beállíthatjuk ugyanis azokat a kulcsszavakat, amelyekre a hirdetéseink megjelennek.
Habár a látogatókat ebben az esetben nem ingyen szerezzük, ezzel a módszerrel jóval hatékonyabban, jóval kevesebb pénzért, valóban értékes látogatókat vásárolhatunk a banneres megjelenéssel ellentétben.
Ilyen hirdetés kiszolgáló:
Google Adwords
Yahoo
A keresésekkor megjelenő fizetett hirdetések segítségével elérhető látogatók száma nagyban függ a területtel, amivel foglalkozunk (mennyien keresnek az arra jellemző kulcsszavakra) illetve a pénztárcánktól (azaz, hogy mennyit vagyunk hajlandóak kifizetni egy kattintásért illetve naponta mennyit szeretnénk vásárolni). A folyamatos anyagi ráfordítás ezért viszonylag magas. Munkát igazából csak kezdetben igényel, meg kell határozzuk ugyanis hirdetéseink paramétereit, s ezt követően akár magára is hagyhatjuk, a hirdetési rendszer magától működni fog. A látogatók értéke magas, hiszen a hirdetések akkor jelennek meg, ha a személy kifejezett arra keres, amit a honlapunk tartalma kiszolgál.
Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon
Vannak weboldalak, akik vállalják, hogy apró, szöveges hirdetéseket helyeznek el saját oldalukon. A hirdetéseket nyújtó kiszolgáló figyel arra, hogy egy honlapra lehetőleg minél témába vágóbb hirdetések kerüljenek, ami azért szerencsés, mert nagyobb a valószínűsége, hogy a látogatók rákattintnak a hirdetésre, másrészt a látogatók relevanciája, értéke is kiemelkedően jó, hiszen hasonló témájú weboldalról érkeznek.
Ilyen hirdetés kiszolgáló:
Google Adwords
Etarget (magyar)
CTnetwork (magyar)
A keresőkön elhelyezett fizetett hirdetésekhez hasonló anyagi ráfordítást igényel. A megszerezhető látogatók száma kicsit magasabb, mert nagyon sok helyen megjelenhet a hirdetésünk és a beállított költségtől függően érhetjük el az átkattintásokat. A látogatók értékessége ugyanakkor alacsonyabb, mert ugyan igyekeznek a reklámszolgáltatók releváns oldalakra helyezni a hirdetéseket, ez nem mindig sikerül, ellentétben a keresőkön elhelyezett hirdetésekkel.
Lehet, hogy ennek a hirdetési módnak rosszabbak a paraméterei, mint a keres esetén megjelenő hirdetéseknek, mégis érdemes lehet használni, mikor elérjük az utóbbi révén elérhető látogatók maximumát. Tehát, amikor már reális áron nem tudunk átkattintásokat vásárolni, mégis szeretnénk további látogatókhoz jutni.
Fizetett helyezések vagy regisztrációk
Vannak olyan keresők, melyeknél fizetni lehet azért, hogy weboldalunkat megjelenítsék a találati listájukon. Sőt van néhány olyan is, ahol konkrét helyezést tudunk vásárolni. A legnagyobb, legtöbb látogatót vonzó keresők nem szolgáltatnak ilyet, ezért ezeket a lehetőségeket csak akkor érdemes igénybe venni, ha már a nagyobb keresőket "meghódítottuk" és pénz ellenében ugyan, de még több látogatót akarunk szerezni. Habár megjegyzem, ezek a keresők általában nem vonzanak nagy tömegeket.
Az elérhető látogatók száma azért alacsony, mert kevés olyan keresőmotor van, akinél helyezést lehet vásárolni. Jelentős munkát nem igényel, gyakorlatilag le kell egyeztetni a hirdetés megjelenését, és meghatározni a beállításokat, ez követően nincs más feladatunk. A megszerzett látogatók (ha nem is olyan sokat sikerül szerezni) értékesek, hiszen olyan kulcsszóra kerestek rá, amivel a honlapunk foglalkozik.
Összehasonlítás és összefoglaló
Érdemes a látogatószerző módszereket összehasonlítani néhány szempont alapján:
I. A legtöbb látogató velük szerezhető:
Keresőoptimalizálás
Internetes hirdetések tartalomszolgáltató oldalakon
Interaktív hirdetések
E-mail marketing
Partner programok, partner honlapok
Katalógusok
Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon
II. A legolcsóbb módszerek:
Katalógusok
Keresőoptimalizálás
Partner programok, partner honlapok
E-mail marketing
Blog, fórum és PR cikkek
III. A legkevesebb munkát igénylők:
Internetes hirdetések tartalomszolgáltató oldalakon
Fizetett hirdetések a keresőkön
Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon
Fizetett helyezések vagy regisztrációk
Interaktív hirdetések
Keresőoptimalizálás
Blog, fórum és PR cikkek
IV. A legértékesebb látogatók velük szerezhetők:
E-mail marketing - visszatérő látogatók
Keresőoptimalizálás
Fizetett hirdetések a keresőkön
Fizetett helyezések vagy regisztrációk
Interaktív hirdetések
Partner programok, partner honlapok
Katalógusok
Blog, fórum és PR cikkek
Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon
A fent említett látogatónövelési technikák külön-külön is alkalmazhatók, de akkor járunk a legnagyobb sikerrel, ha egyszerre többel is foglalkozunk. A banner megjelenéseket érdemes a multinacionális cégeknek meghagyni, ők meg tudják fizetni az árát. A magánszemélyeknek, kis- és középvállalkozóknak érdemes a többi lehetőséget kihasználni és költség hatékonyan az értékes látogatókat megszerezni. Én elsősorban a keresőoptimalizálást tartom a leghatékonyabb eszköznek (annak ellenére, hogy ez munkát igényel kezdetben), de a többi módszer jól kiegészíti azt.
A keresőoptimalizálás a leghatékonyabb, hosszútávon a legolcsóbb és legkevesebb munkát igénylő olyan módszer, mellyel a legtöbb és szinte a legértékesebb látogatók szerezhetők meg.